Eelmise aasta lõpus Pärnumaal koolisporti edendama asunud maakonna spordiliit on võtnud liikumisaasta teemaks õppeasutusteski, käivitades teemanädala „Koolipere liikuma!“
13.-17. veebruarini vältava liikumisnädala käigus püüavad eestvedajad koos kooliperedega hoolitseda selle eest, et igasse koolipäeva mahuks veelgi enam kehalist aktiivsust.
„Liikumisele ja aktiivne olemisele tuleb mõelda iga päev, selle nimel tegutseda ja rõõmu tunda,“ rääkis projekti üks eestvedajatest Kaisa Kirikal.
Pärnumaa spordiliidu tegevjuhi sõnutsi on nädala jooksul jagatud iga päev eri teemaks, mida koolirahvas erilise tähelepanuga järgida saab. „Aktiivne vahetund, tants, tunnid õues ja mõni aktiivne ainetund,“ loetles Kirikal, lisades, et õpilased peaks leidma vastuse küsimuselegi, miks on liikumine tähtis.
Seejärel valmistavad koolid teemanädalast liikumisaasta egiidi all videoklipi või plakati, mida kutsutakse sotsiaalmeediaski hea eeskujuna jagama.
Eelmise aasta lõpus spordiliidu tiimiga liitunud koolinoorte liikumisharrastuse peaspetsialistil ja idee kaasautoril Taire Ojalal on neil päevil eriti kiire, sest algatusega liitunud 22 maa- ja linnakooli – seda on enam kui pool Pärnumaa üldhariduskoolidest – hindavad toetavat partnerit.
Kuidas koolid programmiga liituda said?
„Kõik said üleskutse ühes registreerimise lingiga,“ rääkis Ojala, kelle sõnul on algus olnud väga hoogne. „Kuna see algatus on esimene, polnud meil mingeid ootusi, kuid nähes nii suurt huvi, olen meeldivalt üllatunud,“ rõõmustas eestvedaja.
Ojala käib enda sõnutsi pidevalt mööda koole, suheldes aktiivselt personaliga, et neid liikumisalaste tegevuste juurde suunata.
„Meil juba on aktiivseid tegijaid, keda nõustama ei peagi, mistõttu olen neid kutsunud üles oma parimaid praktikaid ja head eeskuju teistega jagama,“ selgitas Ojala, kes leiab, et üha olulisemaks muutub õppekeskuste omavaheline suhtlemine, sest nii võivad sündida uued koostööprojektid.
„Koolipere liikuma!“ on aktivistide sõnul pärnumaine algatus, mille puhul iga kool otsustab ise, kuidas programmi sisustada.
„Tean koole, kel on liikuma kutsuva kooli programmis osalemisest juba eestvedajad olemas, mistõttu polegi muud, kui sealseid põhimõtteid maakonna algatuses kasutada,“ rääkis peaspetsialist, lisades, et paljudes kohtades vastutavad tegevuste eest kehalise kasvatuse õpetajad, õppe- või huvijuhid.
Kas kampaania üks teravikest võiks olla hariduse Mekasid liikuma kutsuva kooli programmis osalema ärgitada?
„Koolides käies olen alati sellegi teema jutuks võtnud ja asjaosalistele rääkinud, et teadlaste kaasabil veetavas üleriigilises programmis oleks kõigil väga kasulik kaasa lüüa. „Nad viivad läbi kasulikke ja eriilmelisi koolitusi, mis on koostatud Tartu ülikooli liikumislabori teadurite kaaspanusel,“ ütles Ojala, tuues näiteks, et mõnelgi pool on põhi- või keskkooliõppureid koolitatud mängujuhtideks, kelle rolliks on noorematele liikumisalaseid tegevusi korraldada.
Mida arvavad koolide esindajad uuest algatusest ja kuidas see nende pool käima on läinud?
„Ehkki kõik õpilased kaasa ei löö, on meie liikumislembeses koolis alati huvi taoliste algatustega liituda,“ rääkis Pärnu Raeküla kooli huvijuht Lilli Lumera, kes kaasas enda sõnutsi detailseid tegevusi korraldama õpilasesinduse liikmed. „Tegin kahele kaheksanda klassi tüdrukule ja veel paarile aktiivsele õpilasele ettepaneku, et nad nooremate koolipäevi aktiivselt sisustada aitaks ja nad tulid mõttega kohe kaasa,“ rõõmustas Lumera, kes peab enda rolliks taustal tegutsemist: tehnika sättimist ja kava läbi mõtlemist.
Huvijuhi sõnutsi on nad teinud liikumismänge ja tantsinud. „Populaarne „Just Dance“ tõmbas terve kolmanda korruse hetkega rahvast täis, ja julgemad lõid kohe kaasa,“ tõi ta näiteks.
Kas sellised algatused langevad viljakasse pinnasesse?
„See on väga hea üleskutse, olles ühtlasi meilegi – füüsiliselt aktiivsele koolile – meeldetuletuseks, et võiksime üheskoos taas midagi ägedat teha,“ kiitis Lumera. Huvijuhi arvates on koolides palju selliseid ruume, mida lisaks võimlale liikumiseks kasutada.
„Fuajeed, pikad koridorid – needki on kohad, kus lapsed võiksid rohkem liikuda, et oma päeva vaheldusrikkamaks muuta,“ arvas Lumera, kinnitades, et Raeküla kooli motiveerib kampaania sõnum, mitte selle raames loositavad auhinnad.
„Oleme liikuma kutsuva kooli võrgustiku liige ja saanud sellest palju kasu, kuna sealne kava motiveerib tegutsema,“ ütles eesvedaja, kutsudes teisigi õppeasutusi programmiga liituma.
Lääneranna vallas asuv mõnekümne õpilasega Kõmsi lasteaed-algkoolgi lööb maakondlikus projektis aktiivselt kaasa. Sealse õpetaja ja koordinaatori Annika Kuke sõnutsi pakuvad sellelaadset algatused argipäeva vaheldust, andes õpilastele uut energiat.
„Kuna meil on väike kool, on huvi kaasa lüüa üldiselt suur ja meiegi püüame iga päeva millegi energilisega sisustada,“ rääkis Kukk, kelle sõnutsi plaanivad nad oma eeskujust ka jäädvustuse teha.
Projektiga liitunud koolid
Are kool, Kihnu kool, Varbla kool, Paikuse kool, Tahkuranna lasteaed-algkool, Audru kool, Tõstamaa keskkool, Pärnu Vanalinna põhikool, Lihula gümnaasium, Tori põhikool, Lindi lasteaed-algkool, Sauga põhikool, Vändra gümnaasium, Pärnu-Jaagupi põhikool, Kõmsi lasteaed-algkool, Pärnu Raeküla kool, Pärnu Tammsaare kool, Juurikaru põhikool, Metsapoole põhikool, Lõpe kool, Koonga kool, Tootsi lasteaed-põhikool.
Teemanädala programm
E – Aktiivne mänguvahetund
T – Tantsi koos sõpradega
K – Aktiivne õuevahetund
N – Aktiivne ainetund
R – Miks on liikumine oluline?
Vahur Mäe